Blog

Mindfulness a hétköznapokban, avagy miért érdemes elsajátítanunk a Mindfulness – tudatos jelenléthez vezető úton elindulni és beépíteni mindennapjainkba?

Írta:
A mindfulness - tudatos jelenlét rendszeres gyakorlásával életünk minden területén minőségi változásra számíthatunk, ezért érdemes megismerkednünk és fokozatosan beépíteni az életünkbe a tudatos jelenlét gyakorlását. De mit is jelent a mindfulness a hétköznapokban?

Mindfulness jelentése

„A „mindfulness” szót magyar nyelvre többféleképpen is fordítják. A pszichológiai szakirodalomban az elmúlt években a tudatos jelenlét kifejezés vált elfogadottá. Általános szóhasználatban, az angol nyelvben a „mindfulness” fogalom egyre inkább a meditáció és a tudatosság (awareness) gyakorlásából fakadó minőségek és előnyök gyüjtőfogalmává vált.

Dr. Jon Kabat-Zinn, az MBSR módszer kidolgozója szerint a tudatos jelenlét olyan tudatosság, mely úgy jön létre, hogy a figyelmünket szándékosan és ítélkezésmentesen a jelen pillanatra irányítjuk.

Az éber tudatot nyitottság, érdeklõdés, elfogadás és együttérzés jellemzi. Úgy látjuk, érzékeljük a dolgokat, ahogy azok a jelen pillanatban vannak, ítélkezés nélkül.
Ez a fajta figyelem nagyobb fokú éberséget, tisztább látásmódot és tudatosságot eredményez.

Mindannyian képesek vagyunk az éber figyelem gyakorlására. 
Csak annyit kell tennünk, hogy teljes figyelmünket szándékosan a jelen pillanatnak szenteljük. Az éber figyelem gyakorlatilag nem más, mint életünk pillanatainak mélyebb és tudatosabb megélése, vagy akár fogalmazhatunk úgy is: a tudatos élet művészete.”
forrás: http://www.mbsr.hu/mindfulness.html

A mindfulness módszerek rengeteg kutatás tárgyát képezték az elmúlt évtizedekben. A kutatások bizonyították, hogy a rendszeres mindfulness gyakorlás szignifikáns eredményeket hoz az alábbi területeken. Ezekből csak néhányat kiemelve:

  • csökkenti a stresszt,
  • fejleszti a koncentrációt
  • Figyelmi kapacitást erõsíti, javítja
  • Memória, tanulási, érzékelési funkciók javulnak
  • enyhíti az alvászavarokat 
  • javítja  az életminõséget 
  • Együttérzés, megértés erõsödése mind magunk felé, mind mások irányába,
  • stb.

A  mindfulness gyakorlása számtalan pozítív változást eredményezhet mindennapjainkban.

Produktivitás

Ha rendszeresen gyakoroljuk a tudatos jelenlétet, azzal figyelmi „izmainkat” eddzük meg. Könnyebben, hosszabb ideig fogunk tudni egy helyre koncentrálni, ennek segítségével pedig gyorsabban elvégezzük munkahelyi feladatainkat, hiszen nem tereli el figyelmünket a közösségi média, a csacsogás és egyéb felesleges, időrabló dolgok. Fókuszáljunk egyetlen feladatra, ahelyett, hogy egyszerre több dologgal akarnánk végezni! Ez nemcsak a teljesítményünket, de kreativitásunkat is növelni fogja, a nap végén elégedettebbek leszünk magunkkal, és a szabadidőnkben végre a minőségi pihenésre figyelhetünk.

Szeretetteli kapcsolatok


fotó: unsplash

Rengeteg kapcsolatunk fut úgy zátonyra, hogy észre sem vesszük. És tényleg észre sem vesszük: mert nem vagyunk ott a másikkal, nem figyelünk rá, nem ismerjük meg valójában. A mindfulness gyakorlása arra bátorít, hogy ha együtt vagyunk szerettünkkel, barátunkkal, forduljunk felé kíváncsian és ítélkezésmentesen! Ismerjük meg igazi énjét és eszerint szeressük őt, ne saját illúzióink és elvárásaink alapján! Kapcsolatunk így elmélyül, nő a bizalom és az intimitás benne, ez pedig boldogságunk, élettel való elégedettségünk alapja.

Testi harmónia

Előfordult már, hogy munka közben csak gyorsan bekaptunk valamit ebédre, ami a kezünkbe került? Vagy hogy tévénézés közben észrevétlenül lecsúszott egy tábla csoki? Vagy éjszakába nyúlóan dolgoztunk valamin, másnap pedig alig álltunk a lábunkon a fáradtságtól? Ezek pont abból fakadnak, hogy automata üzemmódban voltunk, oda se figyeltünk, mit teszünk az egészségünkkel. A rendszeres mindfulness gyakorlás segít egyensúlyba kerülni saját magunkkal. Ha megtanulunk odafigyelni testünk jelzéseire, sokkal egészségesebben fogunk élni: a megfelelő mennyiségű és minőségű testmozgás, a kiegyensúlyozott étrend és az elegendő pihenés mind olyan dolgok, amikre a testünk vágyik – ha meghalljuk a jelzéseit, máris úton vagyunk egy egészségesebb, erősebb én felé. 
forrás: https://www.ridikul.hu/csillagok/cikk/2018/01/30/mindennapi-mindfulness-3-verhetetlen-indok-hogy-raszokjunk-a-gyakorlasra

Mindfulness – tudatos jelenlét technikájának alapjait április 25-től induló, 6 alkalmas tanfolyamunkon stúdiónban is elsajátíthatodBudinszky Gabriella, nemzetközi jóga és meditációs oktató vezetésével.

Tanfolyamunkról minden szükséges információt megtalálsz ezen a linken.

Szeretettel várunk. :-)